Saturday, February 10, 2007

هامشيه 2 .... (هامشيون) ؟

عندما تسطر الصفحة كلها بخطوط رصاصية لتصنع هامشا .... هكذا يخلق المجتمع المهمش
هم على مسرح الحياة ليسوا كمبارس يلمحون بطرفة عين ولا يختبئون وراء الكلمات فبذلك يظهرون
ولكنهم ورا الكواليس حيث تندمج ذراتهم مع الموجودات الشيئية فلا يسمع لتنفسهم لهاثا ولا لقلوبهم دقا
وهكذا يظهرون على مسرح الهامشية ملىء بالستائر ينوحون على آلامهم ........ وتأتى هامشية تتخذ بينهم مرسى لها
وتسمع من الأقوال ما قد يشابه حالتها أو يختلف عنها إختلافا يسيرا
وفى دقيقة لا تعلمها ينتابها خيالا للهواء الفاصل بين المسرحين تسبح فيه اطيافا متجردين من جلودهم
فتارة يرتدون البذلة المأساوية للهامشية وتارة يتنعمون بريش نعام الحياة
فرحلت ...... وكيانها الحياتي ينتصر على نفسها الراكدة مدركة أن لكل منا هامشيته
وستظل دائما تلك الخطوات الصغيرة التى تجذبها لتجسيد الوحدة

وتمت الحدوتة ...........


16 comments:

عين ضيقة said...

كويس جدا
أول مرة أعدى من هنا.. وأكيد مش آخر مرة

تحياتى

بياترتس said...

ايه ياست فينو الجمال ده
انتى موهوبه اوى
ربنا يوفقك

Tamer Nabil Moussa said...

تكملة جميلة واكثر من رائعة

تسلمى ومشكوررة توهة عليها
تحياتى

طارق مكى said...

عاجز عن الكلام ولاكن

الى مكتوبة دة حاجة مش عارف اقول اية مش مجملة والله
الكلم انا حسو فعلان
رائع رائع رائع

إنسان || Human said...

نحن للأسف هامشيو ونحن ايضا من نقرر .....وفي ايدينا ان نغير هذا .,.توهة لك اسلوب خاص في الكتابة اتمنى ان تحافظي عليه

كائن العزلة الكئيب said...

الجمل فى النص فيها انسيابية و ده دليل على أن النص خد وقته فى التفكير مع وجود احساس عالى ودى شروط أى عمل فنى جميل
تصحيح بس مش لغوى نحوى تسبح فيه أطياف بالضمة يعنى مش منصوبة لأنها فاعل

الوردة السوداء said...

اعتقد برده انها تكلمة جيدة

احساسك فيها رائع جدا

admelmasry said...

والله بقيتي جامدة ومالكيش حل

ليه ما قريتش لكي حاجة في القافلة بقي
كتاباتك بقت قوية

وانتي ماشية في اتجاه جميل

تحياتي

توهة said...

معلش يا حماعه على التأخير النت كان مهيس بمناسبة الفالانتين


عين ضيقة

تشرفينى ... بس هى مش أول مره تعدى

وعلى فكره انا حاولت ادخل البلوج بتاعك فلاقيته بالهيلوغريفى وانا ثققفتى اللفه السوماريه


بياتريتس

فينو لسه فاكره

بعضا ما عندكم يا سيتى




تامر

الله يخليك اخجلتم تواضعنا



طارق مكى

انا اللى عاجزه عن شكرك كفايه






انسان

صح احنا اللى بنقرر عزلتنا

وإدعيلى انت بس انى افضل كده





كائن العزله الكئيب


هو احساسه عندى هو الاساس هو اللى طلعه
بس انا شاكره ليك ولتشريفك

ومعلش دى غلطة الكى بورد بتزود حاجات وانا المفروض اراجع الأخطاء

وشكرا





الوردة السودا

تسلميلى يا سيتى




ادم المصرى

حيلك حيلك جامده مره واحده
لا كلام كبير على ده دنا لسه صأنتوته على أدى

وهم قالولى عن القافلة دى بس انا كنت فى امنتحانات ومش مركزه
ربنا يسهل وامشى فى ديما



وتحياتى لكم جمعااااااااااااااء

21arestoo said...

انا مع كائن العزلة جدا
بس عندي احساس ان لسه فيه كلام
اقصد انها ماتمتش زي ما انتي قلتي
عموما كانت محاولة موفقة جدا
وفي انتظار باقي المحاولات

Amyra said...

جميل جدا يا توهة
اتجرد من جلدي كي اكون كائنا اجتماعيا
جميل جدا انا قريت هامشية 1 و 2
دلوقتي
لكني لم افهم النهاية
ينقصني شيىء
.................................
تحياتي

tota said...

توهة
فى استكمال اخر لرحلتها عبر اعماق الحياه لا تجد غير الازدواجية
فترحل عل فى الرحيل عونا لها لتلمس الحقيقة التى تحلم بها وابدا تظل حلم لان لعمق الواقع علامات اخرى قد يمر العمر وابدا لا تدركها

تحياتى

بيتنا القديم said...

برافو

سلام

البراد هيتحرق علي النار

Ush said...

عدت لاستكمال الحدوتة التى لم تكتمل فى المرة السابقة..بصراحة الجملة الختامية رائعة بجد..و الغموض اقل هذه المرة..بس اخر جملة دي حكاية..احيكِ

وهـــــــــالحياةـــــــج said...
This comment has been removed by the author.
وهـــــــــالحياةـــــــج said...

تحيااااااااااتي لك
توهة الرائعة
عجبني المقال
وعجبني اكثر دزاين المدونة
مبدعة بقوووة
علك تواصليني عن كيفية وضع التصاميم على المدونة الاكترونية
بجد تهوت عشان اوصل لطريقة تعمل التصميم الي في بالي
تقبلي مروري