Thursday, May 03, 2007

فى الظلام

تتسرب من حولها الظلمة تدريجيا حتى تهبط على عينيها تماما
وعلى الرغم من إيقانها أنها تخشاها وقبضات الخوف تعتصر قلبها بداخلها
فلم تحرك ساكنا وأثقلها الحمل من أن تقوم ليسطع النور فوق رأسها
تنظر للمرآة فلا ترى غير سواد يطل من عينيها وسواد يطل من المرآة
فتتجرد من أى شئ مادى قد يفصلها عن ملامسة روحها وتستكين لنفسها
فقد اندمجت ملامح وجهها مع بعضها لتصبح كتلة غير مفهومة
وماكانت لتدوم الإستكانة الا للحظات قليلة فتتخلل يد بين ذرات الظلمة
لتشعل النور الذى يستطع مباشرة داخل عينيها
فتنتفض من مكانها وتخبط يدها على عينيها
صارخة :- لااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
ويأتيها صوت حنون من خلفها :- لا تفزع بنيتى .... لا تفزع
ومسحت على رأسها وكأنها الحركة السرية للدخول لعالم الأمان
- لماذا لا تقومى للصلاة فلقد أوشك العشاء أن يؤذن
فنظرت لها بقلب ينازع للشفاء
- كم أود هذااا .........

26 comments:

بياترتس said...

بصى انتى بتعملى ليكى اسلوب ودى حاجه انا مبسوطه منها اوى
واليأس اللى مصحوب بنور ضعيف زى الامل ده حاجه كويسه جدا يافينو
ربنا يوفقك وتستمرى على خير من غير يأس
وربنا يرزقك بالحب يابنيتى

واحد من الناس said...

انا اول مره ادخل المدونه دي
مدونه جميله واسمها شدني
سويعااات

islam said...

أود ذلك.... سأبد من حيث انتهيت أنت
حملت لى هذه الكلمة معنى لا ادرى هل هو ما تقصدينه أم لا...؟
انه الرغبة فى الصلاة والإحساس بالبعد الشديد عن الله الذى يتبعه عدم القدرة على الصلاة, إضافة للشعور بالضياع
أتمنى أن تكون استطاعت فى النهاية أن تصلى, لتشعر بالراحة الحقيقية
شكرا لك
تحياتى

عين ضيقة said...

فلتصلى

كويس بجد

كراكيب عادل said...

اسلوب مختلف

حلو الكلام

طارق مكى said...

جميل جدا
والجمل الامل الى حسيتو

zemos said...

حل بسيط و وحيد في رأيي

يعني نفس الصورة... و كمان الأغنية؟؟؟؟
دا استفزاز بأه
وللا بتحرقيلي الأستوديو

توهة said...

بياتريتس

بصراحه مكنتش اقصد المعنى اللى انت كتباه بالضبط بس وماله ينفع برده
ادعيلى انت بس
ومين قالك ان ربنا مش رازقنى بالحب
انا عندى حب بابى ومامى واخواتى واصحابى وانور وجدى


واحد من الناس
هى مش اول مره تدخل
بس ماشى حعديها
ومنور



اسلام
بص اى معنى يوصلك انا مش حعدل عليك لأنها فى الاخر قصه و تفسرها زى مانت عايز


عين ضيقه
اللهم امين

الله يخليك



كراكيب عادل
شكرا على الكومبلمو

اسلوب مختلف والله كويس



طارق مكى

متشكرين يا سيدى




موووووروووووووو

انت رأيك صح

وسووورى انا كنت عايزه استأذنك بس معرفتش
اصل الاغنيه والصورة لاقين بجد مش ممكن
واختيارك فى ااغانى بيعجبنى انا اعمل ايه بقى

وبعدين يا سيدى فى بيتها

:)

الوردة السوداء said...

حلوة
ودايما بتفاجئينى
ومبعرفش ايه النهاية
بتخبط فيها كدة زى الحيطة

وفعلا زى مابيترتس قالت
بقى ليكى اسلوب خاص بيكى

بحييكى

كرانيش said...

بتعلى ياتوهه
فللامام دائما

admelmasry said...

ايه يابنتي مافيش مرة اجي الاقيكي فرحانه
فيه شوية امل
فيه شوية فرح
فيه اي حاجة من اللي بتخلي الوش يبين سنانه
هههههههههههه
مش كدا حرام عليكي

توهة said...

الورده السودا

بعد الشر عليك من الخبطه
المره الجايه حخلى فى الحيطه باب
هههههه
بس شكرا على المجامله ياسيتى


كرانيش
ربنا يخيلك يا سيتى
ادعلى بس انى اتقدم فور ورد



ادم ايه ربى ايه ربى اه اه
المصرى

معلش بقى يا ادم الذاكره معنتش زى الاول موجود بإستمرار


بس بصراحه انا اول مره اسمه بتعبير الوش اللى جوه السنان اعتقد يبقى كده تشوه وعيب خلقى
هههههههه

وبعدين انا ديما بكتب اللى بحس بيه لو فعلا مره فرحانه بجد من الفرحه اللىنفسى بيها اكيد مش حبخل عليكو

والامل موجود بقى فى البوست ده اومال ايه النور والصلاة والحاجات المليانه امل دى ده ايه الطمع ده
ههههههه

مجرد انسان said...

قصة جميلة واسلوب رائع

تحياتى

hesterua said...

القفلة جميلة بجد

سندباد said...

دي اول زيارة ليكي في مدونتك بصراحة كنت في حالة انبهار احييكي
الا بذكر الله تطمئن القلوب

الوردة السوداء said...

مبروك يا عم التصميم الجديد
يظهر ان سلامة عامل شغل جامد اوى اليومين دول

صاحب البوابــة said...

رائع

من أجمل ما قرأت مؤخراً

خاصة موضوع الإنتهاء بالصلاة

تحياتي

بياترتس said...

حلو النيولوك ده
لايق عليكى

عين ضيقة said...

مبروك النيولوك ياقمر

يديمها عليكى نعمة ان شاء الله

سلام

توهة said...

إلى كل من زارنى جديد مؤخرا اهلا بيكم فى زيارتكم الاولى وان شاء الله متكنش الاخيره

ياسمين
ربنا يخليك ده بس من زوقك


سندباد
انبهار مره واحده لا لا ده كتير عليه
وهو ده المطلوب اثباته الا بذكر الله تطمئن القلوب


صاحب البوابه
شكرا يا سيدى




بياتريتس
لايق عليه ازاى يعنى هو انا وشى لونه بنفسجى ولا رمادى ههههههه


الورده السودا
اه يا بنتى شغال نار
اهو كله بشاورمته
هههههه



عين ضيقه
يارب يا سيتى
واجيب لبس جديد
ههههههه

الســـاحر said...

اولا انا بهنيكى على الموضوع الجامد ده فى الظلام
جاااااااااااااامد
والاسلوب رائع
وانا عجبنى اوى اوى النهايه
فنظرت لها بقلب ينازع للشفاء
كم اود هذاا
جميله اوى
وفى النهايه سلامى وربنا يوفقك

Anonymous said...

وادى تحية شكك
مدونة حلوة اوى
واكيد هامر عليها على طول

admelmasry said...

يارب خلص الامتحانات بقي علي خير عايزين نقري جديدك
.
.
ادم المصري
اول دكتور احه
مدون غير منحاز

islam said...

السلام عليكم
توهه
جميل جدا الشكل الجديد هذا الخاص بمدونتك
تحياتى

LAMIA MAHMOUD said...

هي الرغبة الى العودة الى اكثر الاحضن امنا

حقى اهرتل said...

انا كنت من غير الصحاب صاحب قلق
وكنت عايش ف الحياه ع المفترق
مين اللى قال انك هتقدر تنتفض
من غير ما حد يشد ايدك م الغرق