Sunday, January 14, 2007

ع السريع

فى جلسة صفاء أنا صدقيتى وتطور بيننا النقاش إلى أن وصل لنقطه استوقفتنى حيث أنها قالت :_ انا فخوره إنى مصريه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟.............. وتذكرت طبعا كلمة مصطفى كامل
واتضح لى أنى اراها مجرد جمله لا تمثل لى شئ أكبر من هذا
ودهشت من كلمة فخوره هذه .... لماذا ؟؟؟ ماذا الذى يميز مصر بهذه الدرجه عن بقية دول العالم أو دول المنطقه لتفخر بها .... إنها مثل اى دوله عربيه خنعت وطؤطئ رأسها وداست عليه الأقدام ..... نعم لقد خذلتنا

إذا أنا ولا بلا بفخر بلاااااااااااااااا جنسيه


ويكفينى قولاااااا أنى مسلمه ..............


وللحدوته بقيه إن شاء الله بعد الإمتحانات

8 comments:

محمد عبد الغفار said...

الأسلام لا يمنع الأنتماء العرقى والقومى والوطنى ، شريطه ان يكون موظف فى خدمه الأسلام لا نزوع انفصالى

الفخر بالمصريه لا يعيب ، وان كنا فى زمن انكفاء فالأرتفاع قادم بإذن الله

admelmasry said...

عارف ام الموضوع

واتكلمت فيه كتييير مع ناس في نفس ظروفك


علي فكرة عايزاقول لك حاجة مهمة جدا انتي مش واخدة بالك منها خالص

بجدوحشتيني


تحياتي

Anonymous said...

واشمعنى يعني فخوره بالاسلام وهو كان عملك ايه ؟؟
انا مش كافر انا مسلم برضه بس شايف انك برضه فخرك بالاسلام المفروض من وجهه نظرك يسوى ولا حاجه ..
ان كنتي هتتكلمي عن تاريخ الاسلام وتاريخ الحضاره الاسلاميه هكلمك عن تريخ مصر والحضاره الفرعونيه .. احنا كلنا بقينا تاريخ .. ماضي ..
لكن الحاضر عفن باهله اللى مبيخططوش غير للنهارده وبس مفيش اي تخطيط لحاجه اسمها مستقبل ..
اسباب كتير تخليكي تقولى كده ..
بس برضه هتفضل مصر ام الدنيا .. بعشقها من اسوان لاسكندريه ومن الغردقه لمارينا ..
وبعدين هيا مصر اللى خذلتك .. مصر هيا مين ؟؟هيا اهلها اللى هما انا وانتي مين بيخذل مين ؟؟

مش عارف اكتب ايه اكتر من كده .. بس حاولى يكون عندك بعد نظر وحاولى تحترمي وطنك علشان وطنك يحترمك ..

احمد هتلر
www.A-Hetlar.com

عين ضيقة said...

مصر برغم كل شىء تستحق بجد اننا ننحنى ليها ,احنا اللى بنعلى واحنا اللى بنهدم,ياترى عملتلها ايه تعلى بيه؟وهتعملى ايه لسه؟
البوست بأمانه رغم اننا كلنا بنعيش نفس حالة الاحباط تقريبا لكنه استفزنى لدرجة كبيرة
يارب يحصل فى حياتك اللى يخليكى تغيرى رأيك ده

كرانيش said...

عارف يا استاذ احمد الاسلام عملنا ايه؟
الاسلام عمل كتير جدا

خلاك بنى ادم ليك حق فى كل شىء
خلاك انسان فى وسط عيله واهل وناس مظنش لو انت مش مسلم كان هيبقى ليك اهل قد تكون انسان مش عارف مين امه ولا مين ابوه
الاسلام خلاك تعبد رب هو الله مش تعبد تلاته ولا بقره ولا تعبد جمادات
الاسلام عمل كتير يا استاذ
ياريت نفكر الكلام اللى احنا بنقوله هيودينا فين
وياريت نفكر اصلا

كرانيش said...

توهه
انا مش عارفه اقولك ايه؟
بس احمد استفذنى جدا
على فكره انا برضو بحب مصر
وبحب دينى جدا والحمد لله الذى جعلنا مسلمين
معلى فكره ليكو انتو الاتنين
مش عشان احب حد او احب حاجه افكر الاول هى عملتلى ايه؟
ممكن افكر انا عملتلها ايه؟
اصل الحب عطاء دون التفكير فى أخذ

Anonymous said...

انا عجبنى اوى الموضوع ده واسلوب كلامك حلو اوى

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.